Hooiland Historie
In oktober 1981 werd Corsogroep Hooiland opgericht. Op de tweede zondag van september in 1982 reden we met 'De eerste Hooilander' voor het eerst mee met het Lichtenvoordse bloemencorso. Sindsdien gaan we ieder jaar een grote uitdaging aan.
1981 - 1986
In 1981 werd de Corsogroep Hooiland opgericht
In 1981 werd de Corsogroep Hooiland opgericht door enkele leden van wijkvereniging ‘t Hooiland. De eerste jaren was Hooiland een leuke middenmoter. In die tijd werd er in Corsoland nog nauwelijks gelast, dus het bouwen van de wagens ging er een stuk minder geavanceerd aan toe als tegenwoordig.
Na de beginjaren besloot men in 1986 om iets extra’s te doen. De ontwerper van dat moment was dhr. Nijman. Van zijn hand kwam in 1986 de corsoklassieker: ‘de Mississippi’. Een voor die tijd inmense corsowagen. Helaas heeft deze wagen door zijn gigantische gewicht met een kapotte stuurstang uit moeten vallen. Toch werd er een verdienstelijke vierde juryprijs behaald.
1987 - 2000
Ontwerper Harry van den Broek
In 1987 werd topontwerper Harry van den Broek benaderd. Al direct in 1987 en 1988 plukte Hooiland daar de vruchten van. In 1987 wonnen we met de wagen 'Valkenjacht' een derde prijs. In 1988 wonnen we de eerste juryprijs en de eerste publieksprijs met 'De levensboom'. Na nog geen tien jaar Hooiland geschiedenis stond er een heuse topgroep. Niets leek er nog mis te kunnen gaan, totdat door een tekort aan bloemen afgezien moest worden van deelname aan het corso van 1989.
De jaren na het uitvallen in 1989 werden gesierd door knappe vaak grote middenmoters. Het winnen van de publieksprijs in 1996 met de wagen 'Onmogelijk ooglijk' was het hoogtepunt in deze periode. Het nieuwe millenium kwam Hooiland niet florisant binnen. De 21e plaats in 2000 met de wagen 'Uit fascinatie ontstaan' was een van de dieptepunten.

2001 - 2023
Ontwerpers Glenn ter Haar en Chris Onstenk
Door de komst van een klein legertje bouwers van de gestopte corsogroep Rensing-Mellink in 2002 en een zeer veelbelovende nieuwe aanwas vanuit de eigen Hooilandjeugd konden we deze jaren uitgroeien tot een zeer stabiele groep.
In 2001 trokken we Glenn ter Haar aan als ontwerper, met als hoogtepunten: Teatro Gladiatori in 2002 en Opmars van de Horrorfilm in 2004. In 2009 sloegen Chris Onstenk en Glenn ter Haar de handen in één en ontwierpen ze samen echte Lichtenvoordse corsoklassiekers zoals: Convoi Exceptionnel, Lavori in Corso, Losgeslagen, Eindbaas en Goudvis.
Tot 2010 bouwden we onze wagens in een tent aan de Derde Broekdijk aan de zuidkant van Lichtenvoorde. Sinds 2011 bouwen we op onze huidige bouwlocatie aan de Lievelderweg, waar we sinds 2019 onze wagens in een (door ons zelf gebouwde) hal maken. Door de diverse bouwlocaties kregen we steeds meer aanwas uit andere delen van Lichtenvoorde. De meeste Hooilanders wonen inmiddels niet eens meer in de wijk 'het Hooiland' we zijn dus een echte Lichtenvoordse corsogroep geworden.

2024 - heden
Open ontwerp inschrijving sinds 2024
23 jaar lang konden we rekenen op een ontwerp van Glenn en Chris. Eind 2023 gaven zij aan te stoppen als ontwerpers. Als vaste bouwers zijn ze gelukkig nog steeds betrokken bij onze corsogroep.
Sinds 2024 organiseren we een open ontwerp inschrijving en niet zonder succes. In 2024 behaalden we een mooie 4e plaats, 3e publieksprijs en de 1e figuratieprijs met 'Kannibaal' naar een ontwerp van Brett Seesing. In 2025 eindigden we met de 3e juryprijs weer op het podium met 'Bolster' naar een ontwerp van Rogier Olijslager.